Onderstaande onderdelen vindt u steeds terug op een cyclekart. Indien deze onderdelen door andere onerdelen vervangen worden spreken we niet meer van een cyclekart.
* Honda GX200 motor of afgeleide. Deze motoren zijn gemakkelijk te vinden. Zeker de motoren die gebaseerd zijn op de Honda GX200 zijn aan een goede prijs aan te schaffen. Houd er wel rekening mee dat de uitgaande as een diameter van 19.05mm moet hebben, indien u met een torque converter wenst te werken.
Bij deze motoren wordt gewoonlijk de olieniveauschakelaar uitgeschakeld omdat anders, bij snel bochtenwerk, de motor uitvalt.
Tevens wordt de 'governor' verwijderd om het toerental te kunnen verhogen.
Door het verhogen van het toerental bestaat het gevaar op zwevende kleppen. Bij het verwijderen van de 'governor' wordt dan ook aangeraden om zwaardere klepveren te monteren.
* 17 inch wielen. Bij de opkomst van de cyclekarscene in Amerika en Engeland werden vooral wielen van oude Honda bromfietsen gebruikt. Nu die fietsjes ook waarde beginnen te krijgen, worden deze wielen zeldzaam en duur. Een goed alternatief zijn pitbike wielen.
Voor het frame kan u werken met metaal of hout. Er rijden zelfs cyclekarts rond die gebouwd zijn op een oude aluminium ladder als basis. Laat hier uw vakmanschap en creativiteit spreken.
Voor een metalen frame gebruikt men gewoonlijk metalen kokers met de afmetingen 1" x 3" x 1/16" = 25 x 75 x1.6
Deze maat is in België voor zover ik weet niet te vinden. Voorlopig opteer ik voor 20 x60 x2
Ook voor de carrosserie kan er metaal of hout gebruikt worden. Aluminium met een dikte van 1mm is nog vlot te bewerken. Maar er zijn ook al oude ijskasten of aluminium reclameborden gebruikt voor het bouwen van een cyclekart.